08 June 2008

Cabaran baru...



Alhamdulillah, imtihan bagi Tahun 4 Usuluddin Tafsir Wa Ulum Quran, Universiti Al-Azhar, Kaherah tamat sebentar tadi. Madah Tafsir Maudui yang telah membahaskan tentang Syafaat dan Wasilah (Insya Allah, saya bercadang untuk menghuraikan sedikit isi pentingnya buat tatapan sahabat-sahabat).


Satu Cerita..
Panas terik mentari tengah hari tidak aku hiraukan. Derap kakiku laju melangkah meninggalkan halaman kuliyah yang banyak meninggalkan nostalgia dalam alam remajaku sayu kurasa. Manakan tidak, kenngan-kenangan bersama sahabat-sahabat dan kerenah 'ablah' (pekerja) yang amat mencabar. Kami pernah dihalau keluar dari tempat menjual kitab-walaupun ketika itu sudah hampir tiga jam aku berdiri dan 'ponteng' kelas semata-mata ingin membeli buku. Aku juga pernah dimarah kerana terlalu kerap meminta borang untuk menyambung visa. Mungkin semu ini tidak dirasa teman-teman di luar sana. Kalau nak dihitung, banyak lah jugak.




Tetapi....(suspen sikit...he..he), bila bermuhasabah, sebenarnya itulah 'tarbiyah' yang amat mahal. Ya..! Satu subjek yang tidak ada di lain tempat. PENGALAMAN. Naik turun bas, beratur dua tiga jam, dihalau keluar (pernah menangis sebab terlewat) dan sebagainya.




:: Cabaran Baru ::


Ok. Kita tinggalkan sebentar kenangan lalu, biarkan sejarah lampau mengajar kita hari ini dan akan datang. Ingat cabaran yang akan ditempuhi dalam masyarakat, negara, keluarga, malah kita sendiri. (Cabaran dari diri?) Ya, cabaran terbesar yang patut kita tahu ialah dari diri sendiri. Adakah kita beramal dengan ilmu yang diperolehi di Al-Azhar As-Syarif, kiblat ilmu? Tepuk dada, tanya Iman.




Buat sahabat-sahabat sekuliyah, terima kasih kerana sudi menuntun diri ini. Sempat juga titipkan gambar yang aku buat dengan Adobe Photoshop bersama rakan-rakan Mesir, Syaima' dan Hind. Alfun syukran kerana tolong bagi nota-nota dari tahun tiga kita berkenalan (walaupun aku tahu dia tak akan baca tulisan ini). Buat Fizah (Singapura), ketekunanmu menuntut ilmu banyak memotivasikan diri. Asma', Fitri dan sahaat-sahabat Indonesia, jangan lupa doakan juga. Tak lupa buat senior dari Kelantan (syukran kerana sudi buat nota). Raudhah, Fizah-Johor, Suri-Negeri Sembilan, Kak Zuhaida-Kedah, ARMA dan rakan seperjuangan, Ude Chah, moga kita semua berjaya dalam imtihan dunia akhirat. Moga Allah balas jasa kalian dan maafkan diri ini andai tidak menunaikan hak-hak sebagai sahabat.




iesya-Cabaran pertama saya, berhadapan dengan surat menyurat dan perbincangan bersama Timbalan Pengerusi HEWI PMRAM...doakan! (ops..jangan lupa jom memenuhi masa lapang kalian dengan program-program..tunggu!)








No comments: