30 May 2008

Sihat Dan Lapang


Ketika 'membelek-belek' buku hadith, saya pun suka nak kongsi dengan sahabat-sahabat berkenaan dengan sihat dan lapang. Lebih-lebih lagi fatrah imtihan yang kekadang amat menguji kesabaran.

Sabda junjungan mulia; Daripada Abdullah b Abbas r.a, sabda Rasulullah SAW;"Dua nikmat yang sering diabaikan manusia ialah nikmat kesihatan dan waktu lapang."

Manakala daripada Abdullah b Umar r.a, katanya, sabda Rasulullah SAW, "...Apabila masuknya waktu petang, maka janganlah kamu memandang yang waktu pagi dan apabila masuknya waktu pagi, maka janganlah kamu memandang pada waktu petang. Dan gunalah waktu sihatmu sebelum sakitmu dan waktu hidupmu sebelum sampai waktu ajalmu..."

Masya Allah! Penuh iktibar daripada tarbiyah baginda kepada umatnya. Apa khabar kesihatan kalian? Bagaimana pula kesihatan jiwa dan iman kita? Makin bertambah atau sebaliknya? Waktu lapang, apa yang kita lakukan? Adakah masih memikirkan hal-hal keduniaan yang akan fana', mencari material yang belum pasti akan dapat 'menemani' kita di dalam kubur atau berlaku 'zalim' pada diri sehingga mencampakkan diri ke lembah kehinaan dan kemurkaan Allah SWT? (tepuk dada bukan tanya selera atau nafsu, tapi Iman!)

Buat abah, adik beradik hewi dan sahabat-sahabat yang duji dengan kesihatan, bersabarlah. Redhalah. Semoga kesabaran kalian akan dipandang kasih sayang Allah SWT. Ingatlah sahabat-sahabat, kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Gunakanlah peluang keemasan yang dianugerahkan oleh Allah SWT dengan kesihatan yang baik dan waktu yang ada, amal Islami mesti diteruskan ok!.

iesya-Jadikan pengalaman hari ini iktibar untuk hari esok. (Alamak, bila waktu lapang nak beli jam baru ni. Apapun, syukran sahabatku, Izzah yang sudi bagi pinjam jam Citizen silver kesayangan awak tu. Moga Allah balas jasamu!)

No comments: