24 May 2008

s.a.h.a.b.a.t



SAHABAT..Anda mempunyai sahabat sejati?
Siapakah sahabat sejati anda?
Kenapa anda memerlukan sahabat?

Mungkin kita jarang terfikir perkara ini atau hanya memikirkan tetapi tidak berusaha mencarinya. Ada orang tanya, adakah sahabat sejati dalam dunia kehidupan kita perlu seorang sahaja atau ramai? Bila kita fikir-fikirkan kembali, mencari sahabat sejati perlu. Kadang-kadang ia boleh mengubah kehidupan seseorang. Tak faham?

Ok, contoh suri teladan kita, Rasulullah SAW. Sahabat-sahabat nabi berjaya mengeluarkan diri mereka daripada zulmat kepada nur keberkatan daripada menjadikan Rasulullah SAW sebagai sahabat sejati baginda.

Bagi saya, sesiapa sahaja boleh mencari sahabat sejati. Mulakan dari kita dahulu. Bukan orang lain. Sahabat yang dapat menegur, mengkritik dengan hikmah dan membantu kita dalam meniti kehidupan kini. Saya masih ingat, seorang sahabat sejati saya telah menulis antara impiannya ialah "...saya nak jumpa dengan seorang sahabat yang boleh kongsi suka dan duka serta punya hadaf dan matlamat dalam perjuangan yang sama kerana Allah Taala.."


Betapa kasihnya aku pada kau teman bukan kerana anugerah rupamu yang cantik..keranaku tahu itu akan hilang darimu, sayangnya aku padamu teman bukan kerana harta yang kau miliki..keranaku tahu suatu masa nanti harta tiada erti buatmu.. tapi sayang dan kasihnya aku padamu adalah kerana HATIMU..hati yang sentiasa takutkan TUHANNYA, hati yang sentiasa mendamba kasihNYA, hati yang merindui TUHAN sebagai kekasih hatinya.. Aku mahu kau menjadi temanku dunia akhirat.. yang sentiasa mengingatkanku..yang bisa mencambahkan cinta aku pada DIA RABBUL IZZATI.. ... itulah teman yang dicari.

Terima kasih sahabatku...

No comments: